wtorek, 8 kwietnia 2014

Bataty pieczone w ziołach



Bataty są słodkie w smaku, miękkie i delikatne. I znacznie zdrowsze od zwykłych ziemniaków. 100 g batatów zaspokaja w 500 proc. dzienne zapotrzebowanie na witaminę A (beta-karoten), w ponad 50 proc. na witaminę C i więcej niż w 10 proc. na błonnik. W batatach znajdziemy dużo białka o właściwościach antyoksydacyjnych, witaminę B6 (chroni przed chorobami serca), a także cenne dla zdrowia pierwiastki – żelazo, potas, mangan, miedź. Co ważne, w batatach siedzą enzymy, które rozkładają skrobię do cukrów, dzięki czemu jej ilość jest praktycznie zerowa. Słodkie ziemniaki zawierają także działający przeciwnowotworowo kwas chlorogenowy, luteinę, zeaksantynę chroniącą przed rakiem i chorobami oczu oraz sterole roślinne zmniejszające stężenie złego cholesterolu. Bataty praktycznie nie mają tłuszczu. Powinny po nie sięgać przede wszystkim osoby z nowotworami jelita cienkiego czy okrężnicy i z chorobami układu krążenia oraz płuc (zwłaszcza palacze). Bataty chronią przez astmą, osteoporozą, wzmacniają odporność.


Składniki
  • 2 bataty
  • oliwa z oliwek
  • tymianek, rozmatyn
  • -sól i pieprz 
Dip
  • jogurt naturalny
  • chrzan, tary
  • sól
  • pieprz
  • ulubione zioła, np. prowansalskie

Bataty kroimy na ćwiartki (nie obieramy), ja tym razem obrałam, ale nie ma takiej potrzeby

Tak przygotowane ziemniaki lekko solimy i doprawiamy najlepiej świeżo zmielonym pieprzem, tymiankiem i rozmarynem, polewamy oliwą z oliwek.
Brytfankę wstawiamy do piekarnika nagrzanego do ok. 180 stopni i zapiekamy około 30-40 min (ziemniaki powinny się lekko zrumienić).
Aby przełamać słodki smak batatów, można podać je z dipem chrzanowym lub czosnkowym.






Prześlij komentarz